Kto zyskuje, a kto traci – rynek gamingowy

Firma analityczna Newzoo poinformowała, że ​​izolacja spowodowała wzrost czasu przeznaczonego na gry i wydanych na nie pieniędzy, o czym świadczą dane amerykańskiej firmy telekomunikacyjnej Verizon, która stwierdziła, że ​​ruch w grach wzrósł o 75% w godzinach szczytu.

GSD (Games Sales Data) monitoruje sprzedaż gier z cyfrowym pobieraniem od 16 największych firm z branży gier w prawie 50 krajach Europy, Bliskiego Wschodu, Afryki i Azji. Śledzi także sprzedaż fizyczną (sprzęt i oprogramowanie) na 17 terytoriach, dzięki czemu możemy analizować wpływ blokady na rynek fizyczny i cyfrowy. Ogólnie na wszystkich śledzonych rynkach w ciągu 12 tygodni sprzedano 4,3 miliona gier, co stanowi skok o 63% w porównaniu z poprzednim tygodniem.

Na wszystkich 50 rynkach pobrano w ciągu tygodnia 2,74 miliona gier od uczestniczących wydawców, co stanowi wzrost o 52,9% w porównaniu z poprzednim tygodniem. We Francji, która została zablokowana we wtorek 17 marca, pobieranie cyfrowe wzrosło o ponad 180%. Hiszpania przystąpiła do blokady w sobotę 14 marca, a jej sprzedaż cyfrowa wzrosła o 142,8%, a następnie w kolejnym tygodniu o 23,3%. Włochy są krajem, który jest zablokowany najdłużej, zamknął się w poniedziałek, 9 marca. W pierwszym tygodniu blokady sprzedaż cyfrowych wydań wzrosła o 174,9%. W drugim tygodniu blokady sprzedaż cyfrowych plików do pobrania spadła o 11,7% z tygodnia na tydzień, ale wciąż znacznie wyprzedza normalny poziom dla kraju.

Jeśli chodzi o rynki przed ich zablokowaniem, ale w fazie „dystansu społecznego”, nadal odnotowywano wzrost pobierania cyfrowego. W Wielkiej Brytanii liczba pobrań cyfrowych wzrosła o 67,4% z tygodnia na tydzień jeszcze zanim kraj zaczął się blokować. Niemcy odnotowały wzrost sprzedaży cyfrowej o 60,2%, a Australia wzrost pobierania o 26,5%.  Na wszystkich 17 fizycznych rynkach detalicznych sprzedaż gier wzrosła o 82% z tygodnia na tydzień do 1,58 mln sprzedanych tytułów. W ostatnim miesiącu nastąpił też gwałtowny wzrost sprzedaży konsol (po ponad dwóch miesiącach poważnych spadków), o 155%. Było to powszechne zjawisko, ze znacznymi korzyściami dla Nintendo Switch, PlayStation 4 i Xbox One.

W pierwszym tygodniu blokady Włoch sprzedaż konsol wzrosła o 84%. W drugim tygodniu blokady ich sprzedaż spadła tylko nieznacznie – o 1,8%. W Hiszpanii, kiedy po raz pierwszy wprowadzono blokadę, sprzedaż wzrosła o 27,7%. W następnym tygodniu wzrosła ponownie o 66,1%. Podczas pierwszego okresu blokady we Francji sprzęt konsol skoczyła o 140,6% tydzień po tygodniu. W poprzednim tygodniu odnotowano także wzrost sprzedaży konsoli o 17%. W Wielkiej Brytanii sprzedaż konsol poprawiła się o 126,6%, a następnie wzrosła o 250%. W Australii odnotowano wzrost sprzedaży automatów do gier o 19,6%, a następnie ponownie skoczyła o 285,6%.

Od e-sportu i wydarzeń po rozwój i sprzedaż detaliczną przemysł gier okazał się dosyć odporny, ale należy pamiętać o negatywnym wpływie odwołania najważniejszych imprez, targów, premier dla tego sektora np. niezliczone wydarzenia e-sportowe zostały anulowane, przełożone lub przeniesione do trybu online. Istnieje jednak potencjał, aby rozkwitać w czasie kryzysu, podczas gdy tradycyjne sporty są niedostępne.