Najnowsza odsłona gry z popularnej serii Demolish & Build będzie lepsza od poprzednich – przeczytaj rozmowę z twórcą tytułu, Pawłem Dywelskim

Demolish Games to spółka z grupy Ultimate Games, która specjalizuje się  w produkcji gier z gatunku symulatorów. Flagową serią spółki jest Demolish & Build, w której gracz zarządza firmą budowlaną. Niedawno opublikowany został trailer gry Demolish & Build 3, której premiera planowana jest w 2023 roku. O popularności gier z serii Demolish & Build, oczekiwaniach związanych z najnowszą odsłoną tytułu, a także o planach Demolish Games i kondycji polskiej branży gier rozmawiamy z prezesem spółki, Pawłem Dywelskim.

Games Vestor: Najbardziej popularną serią Demolish Games jest Demolish & Build. Dotychczas wydane odsłony mimo upływu lat wciąż cieszą się sporą popularnością i mają grono oddanych fanów. Co stoi za sukcesem serii Demolish & Build?

Paweł Dywelski: Ostatnia gra z serii, czyli Demolish & Build 2018 do dzisiaj jest jedynym z lepszych symulatorów wyburzania. Zdecydowanie jest za to jedyną grą, która oprócz wykonywania zadań pozwala graczowi rozwijać własną firmę. Zastosowano w niej bardzo sprawdzony „Gameplay loop”, za wykonane zadania zarabiamy pieniądze, które wydajemy na rozwój firmy, w tym zakup nowego sprzętu. Sprzęt ten z kolei pozwala na przyjmowanie coraz bardziej skomplikowanych zadań, które są jeszcze lepiej płatne itd. Tego typu zastosowanie sprawia, że gracz cały czas motywowany jest do dalszej gry. Innym istotnym czynnikiem jest sama tematyka. Jest to typowe dla branży gier symulacyjnych – pewne dziedziny cieszą się większym zainteresowaniem graczy od innych i mimo starań nikt jeszcze nie wymyślił reguły, która mogłaby to wytłumaczyć .

Z jakim odbiorem spotkała się seria Demolish & Build?

Do tej pory najlepsze wyniki osiągnęła gra Demolish & Build 2018 będąca póki co najnowszą odsłoną serii. Od premiery, na samej platformie Steam gracze kupili ponad 160 tys egzemplarzy, w tym ponad 50 tysięcy w ciągu ostatniego roku. Gry są też dobrze ocenione przez graczy. Demolish & Build 2018 ma na dzień dzisiejszy 77% pozytywnych recenzji na platformie Steam, a Demolish & Build 2017 77%.

Niedawno zaprezentowaliście trailer kolejnej części serii Demolish & Build, a premierę pełnej wersji gry planujecie w przyszłym roku. Czym będzie wyróżniać się kolejny tytuł z serii Demolish & Build, czyli Demolish & Build 3?

W przeciwieństwie do poprzedniej części Demolish & Build 3 powstaje zupełnie od nowa. W dużym też stopniu zostanie zmieniona mechanika gry. Przygotowując produkcję postanowiliśmy wydestylować z pierwszych dwóch części najciekawsze elementy i tym razem dopracować je do perfekcji. Są to: wykonywanie zadań i zarządzanie firmą. Stąd też na potrzeby trzeciej części stworzony został zupełnie nowy system uszkodzeń, który o całe wieki wyprzedza to, co widzieliśmy w poprzednich częściach. Mocno rozbudowany zostanie też aspekt zarządzania firmą. Na dzień dzisiejszy nie chcę jeszcze zdradzać żadnych szczegółów ale mogę powiedzieć, że będzie on przypominał gry typu „tycoon”.

Poprawiona zostanie też oprawa graficzna i dźwiękowa. Ta pierwsza zostanie wykonana na miarę dzisiejszych czasów. Chcę też dużo większą uwagę poświęcić udźwiękowieniu gry. Jest to jedna rzecz, która moim zdaniem została zaniedbana w poprzednich częściach a osobiście uważam, że dźwięk jest jednym z głównych elementów zwiększających immersję produkcji.

Na jakim etapie są prace nad grą? Który etap prac nad Demolish & Build 3 jest najtrudniejszy?

Najtrudniejszym a zarazem najważniejszym etapem produkcji było stworzenie systemu uszkodzeń, który spełniałby wszystkie nasze wymogi co do jakości a jednocześnie działał sprawnie na większości pecetów. Użyłem czasu przeszłego, ponieważ prace nad tym etapem są już prawie ukończone. Teraz pozostało nam połączyć z nim wszystkie inne mechaniki i zbudować z całości solidną grę.

Innym istotnym aspektem, który praktycznie został ukończony jest zachowanie się i sterowanie pojazdami. Przyłożyliśmy dużych starań, by pojazdy w grze zachowywały się w realistyczny sposób a sterowanie nimi odzwierciedlało prowadzenie ich prawdziwych odpowiedników nie będąc jednocześnie zbyt skomplikowanym.

Ile osób pracuje nad kolejną odsłoną Demolish & Build?

Zespół tworzący grę składa się z sześciu osób: dwóch programistów, dwóch grafików 3D, jednego grafika 2D i mnie jako lidera całego projektu.

Czy data premiery pełnej wersji może ulec zmianie? Jeśli jest takie ryzyko – to z czego wynika?

Jeśli w trakcie produkcji uznamy, że pewne aspekty nie są jeszcze gotowe, aby zaprezentować je graczom to premiera zostanie przesunięta. Chcemy, żeby gra trafiła w ręce graczy w jak najlepszej postaci i jeśli będzie to oznaczało przesunięcie premiery – trudno. Warto jednak zaznaczyć, że na tą chwilę nie planujemy żadnych opóźnień.

Jakie inne gry spółka ma w swoim portfolio? Który tytuł z waszego portfolio odnotował do tej pory największy przychód?

Oprócz gier z serii Demolish & Build posiadamy w swoim portfolio jeszcze grę Car Demolition Clicker. Jest ona luźno związana z tematyką niszczenia – gra to tzw. „clicker”, w którym niszczymy różnego rodzaju pojazdy. Jeśli chodzi o największy sukces do zdecydowanie jest to Demolish & Build 2018.

Czy oprócz Demolish & Build 3 pracujecie obecnie nad innymi grami?

Niedawno zakończyliśmy preprodukcję tytułu „World War II: Underground” – jest to skradanka, w której gracz wciela się w rolę partyzanta walczącego z okupantem w trakcie drugiej wojny światowej. Obecnie jesteśmy na etapie obserwowania zainteresowania graczy tytułem. Jeśli będzie on satysfakcjonujący – podejmiemy decyzję o rozpoczęciu właściwej produkcji.

Następnym naszym projektem jest też gra „Airship Captain”. Jest to symulator kapitana steampunk’owego sterowca – taki steampunk’owy „Euro Truck Simulator”. Obecnie gra jest w fazie preprodukcji, której koniec planowany jest na drugą połowę przyszłego roku.

Jaka jest Pana zdaniem „idealna” gra symulacyjna? Jaka jest pana ulubiona gra?

Idealna gra symulacyjna to taka, która pozwala nam wczuć się w klimat poruszanej tematyki. Najważniejszym aspektem jest tu  imersja. Doświadczenie pokazuje, że nawet pewne aspekty, które w innych gatunkach mogłyby być uznane za nudne lub męczące są do pewnego stopnia akceptowane w grach symulacyjnych o ile zwiększają one imersję tytułu. Realizm też powinien być zachowany tylko do etapu, w którym pozytywnie wpływa na imersję. Powyżej tego punktu zwiększamy tylko stopień skomplikowania gry nie osiągając już nic w zamian. Oczywiście są gry (puryści mogliby je nazwać „prawdziwymi” symulatorami), które w pełni stawiają na realizm i w takich grach wszystko inne odgrywa drugorzędną rolę.

Osobiście jestem miłośnikiem lotnictwa, więc naturalnie składam się ku symulatorom lotniczym, ale od czasu do czasu lubię też pograć w „normalne” gry.

Czy plany dot. wejścia Demolish Games na NewConnect w tym roku pozostają aktualne? Na jakim etapie jest proces?

Jak najbardziej. Ze względu na dużą liczbę inwestorów proces wejścia na giełdę trochę się wydłużył, ale myślę że termin pierwszej połowy tego roku nadal wydaje się realny.

Dziękuję za rozmowę.

Karta Steam Demolish&Build 3:    https://store.steampowered.com/app/1203670/Demolish__Build_3

Trailer Demolish&Build 3:           https://youtu.be/n01HHG5IAlg